Az influencer marketing jogi kihívásai céges szempontból

Influencer Toplista

Ahol az influencerek és a márkák találkoznak

Influencer vagyok

Influencerként regisztrálj az Influencer Toplistára, vagy jelentkezz Influencer Programunkba, hogy a márkák rád találjanak!

Influencert keresek

Megtaláljuk a tökéletes véleményvezért influencer marketing kampányodhoz, segítünk, hogy visszautasíthatatlan ajánlatot adhass!

Az influencer marketing jogi kihívásai céges szempontból

Az influencer marketing megjelenése és elterjedése nem csak új üzleti lehetőségeket, hanem új kihívásokat is jelentett a marketingesek számára. A modern influencer marketing rövid, de tartalmas fennállása során nem egy botrányos esemény adott okot a különböző országok szervezeteinek, hogy szigorítsanak szabályzataikon, vagy teljesen új rendeleteket hozzanak az influencer marketinggel kapcsolatban. Ha mindez nem lenne elég, az online marketingeseknek arra is folyamatosan oda kell figyelniük, hogy ne kapjanak ki a Google-tól.

 

A megannyi szabályzat és fenyegető törvény mellett nem csoda, hogy a marketingeseknek nehezükre esik szárnyalni hagyni a kreativitásukat. A következőkben néhány általános tudnivalót szeretnénk megosztani az influencer marketing jogi oldaláról, végtelenül leegyszerűsítve.

Az influencer marketing jogi kihívásai céges szempontból

Kit terhel a felelősség?

A szabályok szerint fel kell tüntetni, ha egy márka ellenszolgáltatást biztosít egy influencer számára annak véleményért cserébe. A Gazdasági Versenyhivatal egy 2017-ben közzétett dokumentuma szerint ellenszolgáltatásnak minősül:

„Minden olyan ösztönző tényező, melyet a közzétételért nyújtanak, – így többek között pénzbeli juttatás, esetleg kedvezmény vagy például ruházati, kozmetikai termék, rendezvénybelépőjegy, gépjármű használat – amiért egyéb esetben ellenértéket kellene megfizetni. Fontos, hogy a juttatás nem korlátozódik anyagi ellentételezésre, pénzügyi kifizetésre. Ideértendő az az eset is, amikor például a felek szolgáltatások nyújtását vállalják egymás felé és egymással szemben fizetési kötelezettségük nem keletkezik („barter”).”

 

Habár etikai értelemben az influencer kell, hogy őszinte legyen a célközönségével, jogi értelemben az influencer, a márka, és az e kettő közötti kommunikációt intéző cég is megégetheti a kezét, ha ez nem történik meg.

 

A márkák tehát rá vannak kényszerítve arra, hogy az ellenszolgáltatásért cserébe szerzett médiáikat felügyeljék, és meggyőződjenek róla, hogy fel van-e tüntetve benne, hogy szponzorált tartalmakról van-e szó, vagy sem. Néhány márka éjt nappallá téve keresgéli az interneten az összes ilyen médiatartalmat ilyen célból, míg más cégek egyszerűen csak az influencerekre bízzák ezt.

 

Tény, hogy ezek a szabályok macerásabbá teszik az influencer marketinget, de az ezért felelős szervek (legyen az itthon a GVH, a Google, vagy éppen az Egyesült Államokban az FTC) célja lecsapni a spamszerű linképítését és a nem őszinte marketingre. Marketingesként tehát magadat véded azzal, hogy megkéred influencereidet, hogy tüntessék fel a szponzorált együttműködést tartalmaikban.

 

Mit tehet egy cég a problémák elkerülése érdekében?

Ha márkaként szeretnéd elkerülni, hogy a törvény lecsapjon rád, akkor a szabályok szerint kell játszanod. Íme néhány tipp ahhoz, hogy influencer tevékenységeid legálisak maradjanak:

  • Állíts össze egy média/influencer csomagot: Sok márka készít média vagy influencercsomagot, amelyet aztán elérhetővé tesz bloggerek, influencerek, és a sajtó számára is. Ez általában tartalmazza a cég különböző méretű logóit, néhány hasznos, friss tényt a márkáról, illetve egy rövid vállalati politikát, ami kitért többek között a partnerkapcsolatok/szponzorált tartalmak feltüntetésére is.
  • Tarts fenn egy hiteles hálózatot: Ha rendszeresen ugyan azokkal az influencerekkel dolgozol együtt, akkor nem kell attól félne,d hogy a bejegyzések és üzenetek nem hangzanak majd őszintének. Ne felejtsd el, hogy bármilyen rég óta is dolgozol együtt valakivel, mindig minden szponzorált tartalmában fel kell tüntetnie ezt!
  • Tarts negyedévente egy kiérdemelt média auditot: Használj valamilyen közösségi figyelő eszközt, és nézd meg, hogy márkádat hányszor és milyen tartalmakban említik meg az interneten. Ellenőrizd, hogy az ellenszolgáltatásokért kapott vélemények mellett fel van-e tüntetve, hogy szponzorált tartalmak – ha nem, akkor vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, hogy ezt javítsa.
  • Egyetlen szó kell: Valahányszor valaki besegít egy kampányodban, vagy egy PR fogásban, és ellenszolgáltatás is felmerül, akkor kérd meg az illetőt, hogy mindenképpen tüntesse fel az együttműködést, amihez elég csak egy szót használnia: „Szponzorált”.
  • Kommunikálj: Biztosítsd, hogy partnereid bármikor megkereshessenek kérdéseikkel!




Kapcsolódó cikkek:

Néhány hasznos tanács, ha szeretnél te is sikeres lenni az influencerek között.

Tovább

Sokszor azt gondolhatjuk, hogy milyen egyszerű lehet az influencerek világa és élete. Ez egy tévgondolat, ugyanis nagyon sok mindennek kell megfelelniük és koránt sem annyira egyszerű ez. Hogyan lesz...

Tovább

Szeretnéd tudni az influencer marketing területét mely változások érintik 2021-ben? Milyen trendet érdemes követned? A következő cikkünkből minden kiderül!

Tovább
Csatlakozz hozzánk!

Szolgáltatásaink

Influencer Toplista

Kerülj fel a legnagyobb magyar influencereket összesítő Toplistákra ingyenesen, hogy a márkák szeme előtt maradhass. Szerkeszd saját adatlapodat korlátok nélkül!

Regisztrálok
szolg
Influencer Program

Jelentkezz Influencer Programunkba, kerülj fel Toplistáinkra, válogass influencer marketing munkák tucatjai közül! Csináld nap mint nap azt, amiért rajongsz!

Jelentkezem
szolg
Márkáknak

Vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy megtalálhassuk a márkádhoz, üzenetedhez és elképzeléseidhez leginkább passzoló influencereket! Álmodd meg, mi segítünk a megvalósításban!

Ajánlatkérés
szolg
Kiemelt helyek

Influencerként úgy érzed, még nem aknáztál ki minden lehetőséget? Válogass az Influencer Toplista kiemelt helyei közül, hogy megkerülhetetlen légy!

Tovább
szolg
Influencer Toplisták

A legnagyobb magyar influencerek listája

Instagram toplista
  Név Követők
1. Palvin Barbara 15 639 712
2. Dzsudzsák Balázs 988 526
3. Enji Night 985 037
4. Andy Csinger 719 363
5. Edina Kulcsár 601 960
6. Hódi Pamela 599 136
7. Kasza Tibi 576 616
8. Varga Viktória 552 116
9. Istenes Bence 516 330
10. Majka 516 274
Tovább a teljes listára
YouTube toplista
  Név Feliratkozók
1. VamosART 1 810 000
2. PamKutya 1 270 000
3. Videómánia 1 170 000
4. Peter Bence 1 040 000
5. Radics Peti 820 000
6. KerekMese 810 000
7. TheVR 735 000
8. Barni. 694 000
9. LEGJOBB [MAGYAR TOP 10] 692 000
10. JustVidman 676 000
Tovább a teljes listára
Híreink

Cikkek

Érdekel az Instagram Influencerek világa és szívesen kipróbálnád magad benne? Így kezd neki!

Tovább

Szükséges, hogy egy influencer foglalkozzon a marketinggel vagy ő maga a marketing? ?Mikor kell beszélni influencer marketingről? És mi az a influencer marketing?

Tovább

Mire kell a legjobban figyelni, ha profi tartalomgyártó szeretnél lenni az Insgram-on? 4 tanács, amit tarts be!

Tovább
Influencer Toplista

A legnagyobb magyar influencereket összesítő Toplisták egy helyen. Kerülj fel az Influencer Toplistára, vagy regisztrálj Influencer Programunkra influencerként, találd meg nálunk a tökéletes véleményvezért kampányodhoz márkaként.

Menüsáv
Legfrissebb cikkeink
Vedd fel velünk a kapcsolatot