Az influencer marketing jogi kihívásai céges szempontból

Influencer Toplista

Ahol az influencerek és a márkák találkoznak

Influencer vagyok

Influencerként regisztrálj az Influencer Toplistára, vagy jelentkezz Influencer Programunkba, hogy a márkák rád találjanak!

Influencert keresek

Megtaláljuk a tökéletes véleményvezért influencer marketing kampányodhoz, segítünk, hogy visszautasíthatatlan ajánlatot adhass!

Az influencer marketing jogi kihívásai céges szempontból

Az influencer marketing megjelenése és elterjedése nem csak új üzleti lehetőségeket, hanem új kihívásokat is jelentett a marketingesek számára. A modern influencer marketing rövid, de tartalmas fennállása során nem egy botrányos esemény adott okot a különböző országok szervezeteinek, hogy szigorítsanak szabályzataikon, vagy teljesen új rendeleteket hozzanak az influencer marketinggel kapcsolatban. Ha mindez nem lenne elég, az online marketingeseknek arra is folyamatosan oda kell figyelniük, hogy ne kapjanak ki a Google-tól.

 

A megannyi szabályzat és fenyegető törvény mellett nem csoda, hogy a marketingeseknek nehezükre esik szárnyalni hagyni a kreativitásukat. A következőkben néhány általános tudnivalót szeretnénk megosztani az influencer marketing jogi oldaláról, végtelenül leegyszerűsítve.

Az influencer marketing jogi kihívásai céges szempontból

Kit terhel a felelősség?

A szabályok szerint fel kell tüntetni, ha egy márka ellenszolgáltatást biztosít egy influencer számára annak véleményért cserébe. A Gazdasági Versenyhivatal egy 2017-ben közzétett dokumentuma szerint ellenszolgáltatásnak minősül:

„Minden olyan ösztönző tényező, melyet a közzétételért nyújtanak, – így többek között pénzbeli juttatás, esetleg kedvezmény vagy például ruházati, kozmetikai termék, rendezvénybelépőjegy, gépjármű használat – amiért egyéb esetben ellenértéket kellene megfizetni. Fontos, hogy a juttatás nem korlátozódik anyagi ellentételezésre, pénzügyi kifizetésre. Ideértendő az az eset is, amikor például a felek szolgáltatások nyújtását vállalják egymás felé és egymással szemben fizetési kötelezettségük nem keletkezik („barter”).”

 

Habár etikai értelemben az influencer kell, hogy őszinte legyen a célközönségével, jogi értelemben az influencer, a márka, és az e kettő közötti kommunikációt intéző cég is megégetheti a kezét, ha ez nem történik meg.

 

A márkák tehát rá vannak kényszerítve arra, hogy az ellenszolgáltatásért cserébe szerzett médiáikat felügyeljék, és meggyőződjenek róla, hogy fel van-e tüntetve benne, hogy szponzorált tartalmakról van-e szó, vagy sem. Néhány márka éjt nappallá téve keresgéli az interneten az összes ilyen médiatartalmat ilyen célból, míg más cégek egyszerűen csak az influencerekre bízzák ezt.

 

Tény, hogy ezek a szabályok macerásabbá teszik az influencer marketinget, de az ezért felelős szervek (legyen az itthon a GVH, a Google, vagy éppen az Egyesült Államokban az FTC) célja lecsapni a spamszerű linképítését és a nem őszinte marketingre. Marketingesként tehát magadat véded azzal, hogy megkéred influencereidet, hogy tüntessék fel a szponzorált együttműködést tartalmaikban.

 

Mit tehet egy cég a problémák elkerülése érdekében?

Ha márkaként szeretnéd elkerülni, hogy a törvény lecsapjon rád, akkor a szabályok szerint kell játszanod. Íme néhány tipp ahhoz, hogy influencer tevékenységeid legálisak maradjanak:

  • Állíts össze egy média/influencer csomagot: Sok márka készít média vagy influencercsomagot, amelyet aztán elérhetővé tesz bloggerek, influencerek, és a sajtó számára is. Ez általában tartalmazza a cég különböző méretű logóit, néhány hasznos, friss tényt a márkáról, illetve egy rövid vállalati politikát, ami kitért többek között a partnerkapcsolatok/szponzorált tartalmak feltüntetésére is.
  • Tarts fenn egy hiteles hálózatot: Ha rendszeresen ugyan azokkal az influencerekkel dolgozol együtt, akkor nem kell attól félne,d hogy a bejegyzések és üzenetek nem hangzanak majd őszintének. Ne felejtsd el, hogy bármilyen rég óta is dolgozol együtt valakivel, mindig minden szponzorált tartalmában fel kell tüntetnie ezt!
  • Tarts negyedévente egy kiérdemelt média auditot: Használj valamilyen közösségi figyelő eszközt, és nézd meg, hogy márkádat hányszor és milyen tartalmakban említik meg az interneten. Ellenőrizd, hogy az ellenszolgáltatásokért kapott vélemények mellett fel van-e tüntetve, hogy szponzorált tartalmak – ha nem, akkor vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, hogy ezt javítsa.
  • Egyetlen szó kell: Valahányszor valaki besegít egy kampányodban, vagy egy PR fogásban, és ellenszolgáltatás is felmerül, akkor kérd meg az illetőt, hogy mindenképpen tüntesse fel az együttműködést, amihez elég csak egy szót használnia: „Szponzorált”.
  • Kommunikálj: Biztosítsd, hogy partnereid bármikor megkereshessenek kérdéseikkel!




Kapcsolódó cikkek:

Az influencer marketing talán legnagyobb buktatója, hogy sok márka egyszerűen nem képes megfelelő partnereket választani kampányaihoz. Ez komoly hiba, hiszen a marketing e formája akkor működik jól, ha olyan...

Tovább

Habár csupán az elmúlt években vált igazán népszerűvé, az influencer marketing minden idők egyik legfelkapottabb és legsikeresebb marketingformájává nőtte ki magát, amit első sorban az internet...

Tovább

Az Instagramot bizonyára senkinek nem kell bemutatni. A Facebook tulajdonát képező közösségi hálózat a második legnagyobb a világon, ami havonta több, mint egymilliárd aktív felhasználót foglalkoztat, és...

Tovább
Csatlakozz hozzánk!

Szolgáltatásaink

Influencer Toplista

Kerülj fel a legnagyobb magyar influencereket összesítő Toplistákra ingyenesen, hogy a márkák szeme előtt maradhass. Szerkeszd saját adatlapodat korlátok nélkül!

Regisztrálok
szolg
Influencer Program

Jelentkezz Influencer Programunkba, kerülj fel Toplistáinkra, válogass influencer marketing munkák tucatjai közül! Csináld nap mint nap azt, amiért rajongsz!

Jelentkezem
szolg
Márkáknak

Vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy megtalálhassuk a márkádhoz, üzenetedhez és elképzeléseidhez leginkább passzoló influencereket! Álmodd meg, mi segítünk a megvalósításban!

Ajánlatkérés
szolg
Kiemelt helyek

Influencerként úgy érzed, még nem aknáztál ki minden lehetőséget? Válogass az Influencer Toplista kiemelt helyei közül, hogy megkerülhetetlen légy!

Tovább
szolg
Influencer Toplisták

A legnagyobb magyar influencerek listája

Instagram toplista
  Név Követők
1. Palvin Barbara 12 752 437
2. Dzsudzsák Balázs 1 056 755
3. Enji Night 833 829
4. Andy Csinger 659 110
5. Tóth Attila 523 160
6. Varga Viktória 516 395
7. Hódi Pamela 486 794
8. Kasza Tibi 464 207
9. Edina Kulcsár 460 288
10. Bercsenyi Balazs 451 232
Tovább a teljes listára
YouTube toplista
  Név Feliratkozók
1. PamKutya 4 294 967 295
2. CsChannel 4 294 967 295
3. VamosART 1 558 078
4. Videómánia 1 091 680
5. Peter Bence 825 245
6. Radics Peti 686 892
7. KerekMese 684 658
8. TheVR 671 606
9. luckeY 620 449
10. Peter Gergely 613 695
Tovább a teljes listára
Híreink

Cikkek

Az okostelefonok nagy részén valamilyen Android rendszer fut, amelynek saját Play Áruházában durván 3 millió alkalmazás lelhető fel. Ha emellé figyelembe vesszük, hogy többen érik el az internetet...

Tovább

Az Instagram minden idők egyik legsikeresebb közösségi platformja, amelyet az elmúlt években több olyan funkcióval is bővítettek a fejlesztők, amelyekkel kifejezetten a márkáknak kedveznek. A több...

Tovább

Az Instagram 2018 óta a második leglátogatottabb platform a Facebook után – több mint egymilliárd regisztrált felhasználójából napi szinten 500 millióan használják, és ez a szám egyre csak nőni...

Tovább
Influencer Toplista

A legnagyobb magyar influencereket összesítő Toplisták egy helyen. Kerülj fel az Influencer Toplistára, vagy regisztrálj Influencer Programunkra influencerként, találd meg nálunk a tökéletes véleményvezért kampányodhoz márkaként.

Menüsáv
Legfrissebb cikkeink
Vedd fel velünk a kapcsolatot